Elina Mälkiä luki valtuustossa Vihreän valtuustoryhmän aloitteen: Kaupungin käytöstä poistettavien kalusteiden järkevä kierrättäminen

Useissa Naantalin päiväkodeissa ja kouluissa ollaan lähivuosina uusimassa kalusteita ja muuta irtaimistoa. Tähän saakka käytäntönä on ollut, että päiväkodin pihalle tuodaan roskalava, jonne hyväkuntoisetkin kalusteet heitetään lajittelematta. Lavoilta ohikulkijat ja naapuruston väki ovat käyneet pelastamassa mm. täyspuisia lastenpöytiä ja -tuoleja, jotka ovat palvelleet kodeissa vielä vuosia, ja lasten kasvettua siirtyneet vielä seuraaviin perheisiin uusille käyttäjille. Tiedon levitessä hyvät kalusteet haetaan roskalavoilta jopa minuuteissa. Päiväkodista kysyttäessä miksi hyvää tavaraa ei kierrätetä, vaan heitetään roskiin, on vastaus ollut resurssien puute. Nykypäivänä tämä ei ole hyväksyttävissä oleva selitys, sillä asia olisi helposti hoidettavissa ottamalla muutama valokuva ja jakamalla esim. sosiaaliseen mediaan. Kaupungilla on sosiaalisen median kanavat, ja henkilöt, jotka näitä hoitavat. On myös olemassa julkiselle sektorille tarkoitettuja alustoja käytöstä poistetun tavaran kierrättämiseen. (esim. Kiertonet.fi) Tarvitaan vain ajattelutavan ja ohjeistuksen muutos.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että jatkossa Naantalin kaupunki kalusteitaan uusiessa järjestää vanhojen käyttökelpoisten kalusteiden kierrätyksen, eikä enää heitä hyvää tavaraa roskiin.

Naantalissa 16.3.2020

Vihreä valtuustoryhmä