Suomi pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä, eikä tavoite onnistu ilman jokaisen kansalaisen, kunnan ja valtion toimia. Naantalissa kesäisin asuva tasavallan presidentti Sauli Niinistö on ottanut selvästi kantaa ilmastonmuutoksen olevan todellinen uhka, ei mielipidekysymys.  On aika toimia.

Suomen Ympäristökeskuksen mukaan Naantalin kaupungin merkittävimmät päästölähteet ovat energiankulutus (työkoneiden polttoaineet, kiinteistöjen lämmitys ja sähkönkulutus) sekä tieliikenne. Naantalilla on tällä hetkellä 14 päiväkotia, kahdeksan alakoulua, kaksi yläkoulua, lukio, kaupungintalo sekä useita muita, joko suorassa tai kuntayhtiöiden alaisia, kiinteistöjä, joilla on runsas energian tarve niin lämmityksessä kuin sähkön käytössä. Hukkaan heitetyn energian määrä tulee poistaa ja kiinteistökohtaista energiaomavaraisuutta lisätä, jotta pitkällä aikavälillä säästymme rahan tuhlaukselta. Samalla vähennämme Naantalin tuottamia CO²-päästöjä. Tästä hyötyvät luonto, yritykset, yksilöt ja kunta – siis kaikki.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Naantalin kaupunki selvittää omistamiensa kiinteistöjen, hallinnoimiensa yhtiöiden ja tiedossa olevien tulevien uudisrakennusten mahdollisuudet uusiutuvan energian lisäämiseen ja energiatehokkuuden parantamiseen. Toimenpiteitä voisivat olla esimerkiksi aurinkopaneelien lisääminen kiinteistöjen katoille tai tonteille ja kiinteistökohtaisten lämmitysmuotojen vaihtaminen ympäristön kannalta parempiin ratkaisuihin.

Tämän lisäksi esitämme selvitystä kaupungin autokannan uudistamista uusiutuvan energian ratkaisuihin sekä työntekijöiden mahdollisuutta käyttää autojen latauspisteitä kaupungin hallinnoimissa kiinteistöissä.

Naantalissa 27.4.2020

Viljo Mannerjoki