Naantalin asujaimiston ikärakenne on voimakkaasti painottumassa vanhimpiin ikäluokkiin, joiden liikuntakyky usein on heikentynyt. Tämän takia kaupungissamme tulee kiinnittää erityistä huomiota esteettömyyden toteutumiseen kaikessa uudisrakentamisessa. Myös vanhemmassa rakennuskannassa esteettömyyttä tulisi kaikin tavoin edistää. Tällä hetkellä varsinkin vanhankaupungin rakennuksissa sijaitsee jonkin verran sellaisia palveluita, joiden käyttö on vaikeaa liikuntarajoitteisille. Matkailukaupunkina Naantalin pitää selvittää, miten sielläkin voitaisiin helpottaa palvelujen saavutettavuutta. Kaupungin omistuksessa tai hallinnassa olevien rakennusten osalta puutteet esteettömyydessä pitää korjata välittömästi. Naantalin Matkailun tulee näyttää esimerkkiä muille palveluille.

Keskustan alueella tulee varmistaa se, että kaikki jalankulku- ja kevyen liikenteen väylät ovat esteettömiä ja helppokulkuisia myös pyörätuolin tai rollaattorin käyttäjille. Eniten käytettyjen väylien varrelle pitää ikääntyviä varten saada lisää levähdyspaikoiksi sopivia penkkejä.  Myös katujen rakentamisen aikana pitää huolehtia esteettömän liikkumisen turvaamisesta.

Naantalissa 27.4.2020

Jarkko Kanerva