Valtuutettumme Eero Latvala luki ja jätti kaupunginvaltuuston kokouksessa 15.3. aloitteen nuorten kesätyöntekijöiden palkkaamisesta vanhusten kotihoidon tueksi

Pitkittynyt korona-aika on kurittanut erityisesti vanhuksia ja nuoria, joiden elinpiirit ovat kaventuneet rajoitusten ja sosiaalisten kontaktien vähentymisen myötä. Samalla nuorten mahdollisuudet kesätöihin ovat heikentyneet jo toista vuotta peräkkäin merkittävästi.

Miten voisimme edistää ikäihmisten hyvinvointia ja elämänlaatua sekä tarjota samalla nuorille aikuisille kesätyömahdollisuuksia? Esimerkkinä toimii Turku, missä palkattiin viime kesänä 16 nuorta hoiva-avustajan tehtäviin eli vierailemaan kotona asuvien vanhusten luona.  Nuorten tehtävänä oli tuoda virkistystä ja iloa arkeen tekemällä vanhusten kanssa yhdessä kotiaskareita, avustamalla kauppa- ja lääkärikäynneillä sekä viemällä heitä ulkoilemaan. Toisin sanoen, tuoda inhimillisiä kontakteja erityisesti niille ikäihmisille, joilla niitä ei muuten ollut. Tämä malli on koettu hyväksi, joten sama toiminta jatkuu Turussa myös tänä vuonna.

Naantali kaupunki palkkaa tulevaksi kesäksi 120 naantalilaista nuorta, ja hakuaika näihin kesätyöpaikkoihin päättyi helmikuun lopulla. Kuitenkin vain yksi valituista hakijoista ilmoitti ensisijaiseksi työkohde toiveekseen vanhusten hoitotyön, vaikka vanhuspalvelut toivoivat kahdeksaa kesätyöntekijää. Tämän vuoksi kaupungin Työllisyyspalveluilla sekä Hoito- ja vanhuspalveluilla olisi valmius jatkaa erillistä hakuaikaa huhti-toukokuun ajan, jotta tulevana kesänä saataisiin vanhusten hoitotyön kesätyöpaikat täytetyksi.

Jotta vanhusten hoitotyön kesätyöpaikat houkuttelisivat nuoria, tulisi niiden palkkausta nostaa samalle tasolle kuin Turussa eli 1800 euroon kuukaudessa ja tehdä tämän jälkeen kohdistettua mainontaa. Tällä hetkellä Naantalin palkkaamien kesätyötekijöiden korvaus neljältä viikolta on 870 euroa. Perusteluna korkeammalle palkalle hoiva-avustajan tehtävässä voisi olla esimerkiksi erot työnkuvan vaativuudessa sekä täysi-ikäisyys, mikä mahdollistaisi nuorten omatoimisen liikkumisen myös esimerkiksi saaristossa asuvien ikäihmisten luokse.

Hyväksyimme tämän kokouksen alkupuolella Ikäystävällinen Naantali -ohjelman. Tämän ohjelman tavoitteita ovat mm. ikäihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen sekä yksinäisyyden ehkäisy ja yhteisöllisyyden lisääminen. Edellä kuvatun nuoria työllistävän ”Turun mallin” soveltaminen Naantalissa lisäisi vuorovaikutusta vanhusten ja nuorten välillä ja auttaisi näin ohjelman tavoitteiden toteutumisessa.

Ikääntyvä Suomi ja Naantali kaipaavat tulevaisuudessa uusia tekijöitä vanhustenhoitoalalle. Voisiko tämä kesätyömahdollisuus olla yksi keino saada nuoria kiinnostumaan alasta?

Vihreiden valtuustoryhmä esittääkin, että Naantali selvittää onko kahdeksan täysikäisen nuoren palkkaaminen kotihoidon työntekijöiden tueksi edellä mainituilla ehdoilla mahdollista jo kesä- ja heinäkuuksi 2021. Tämä edellyttäisi kaupungin talousarvioon noin 10 000 euron lisämäärärahamuutoksen. Jos aikataulu osoittautuu hallinnollisesti liian haastavaksi tulevan kesän suhteen, esitämme nuorten palkkaamista vanhusten kotihoidon tueksi ”Turun mallin” mukaisesti kesästä 2022 alkaen.

Naantalissa 15.3.2021

Vihreä valtuustoryhmä